Visie

Wat maakt de Elfenbron nu anders dan veel andere scholen?

Wanneer ik in gesprek ben met andere ouders hoor ik het zo vaak: “mijn zoon moet zich op school aanpassen aan de juf, waarom kan dat niet andersom?” of “ik dacht dat school er is om mijn kind een fijne leeromgeving te bieden, maar eigenlijk zit mijn dochter haar dagen uit en leert ze veel minder dan ze zou kunnen als ze wel gezien wordt zoals ze is.” Ook ik ben moeder van twee schitterende kinderen, elk met een hele eigen persoonlijkheid. Eén nieuwsgierig, hoog-sensitief, scherp en vol passie. De ander ondernemend, vrolijk en altijd opzoek naar nieuwe uitdagingen en daarmee snel verveeld wanneer je hem die niet biedt. Twee individuen die een andere benadering vragen, een andere volgorde nodig hebben in het aanbieden van nieuwe dingen (de één wil eerst denken en dan doen, de ander juist andersom), en leren op hun eigen manier. Zo wil de één graag de regels/principes horen en zoekt hij zelf de voorbeelden om zich heen om het te verduidelijken. De ander wil dingen graag in context leren en leidt vervolgens de regels/principes daarvan af.

De Elfenbron dwingt kinderen niet om zich altijd aan te passen aan één manier van doen, maar biedt een palet aan benaderingen en een op het kind aangepast programma. De plek waar je toetreedt tot de wereld van het kind en hem of haar raakt door aan te sluiten bij de beleving, behoeften en passie van ieder kind, dat is de plek waar de magie gebeurt. Dan motiveer je kinderen om zich in te zetten en het beste uit zichzelf te halen. Daar wordt passie en motivatie aangewakkerd en op die manier voel je je gezien en gehoord. Onderwijs gericht op jouw leerbehoefte, jouw tempo en passend bij de fase in je ontwikkeling, dat is waar de Elfenbron voor staat. Met mensen die met liefde, aandacht en vuur werken aan een onderwijsomgeving waar jij je thuis voelt en jij jouw talenten optimaal kan ontwikkelen. Een plek waar ieder kind zichzelf mag zijn!

Hoe kun je maatwerk bieden in een klas vol kinderen?

Op de leerling pas gemaakt onderwijs vraagt om een andere benadering en invulling van lessen, gebouw en docenten. De hele organisatie is zo ingericht dat het bieden van maatwerk vanzelfsprekend is voor leerlingen, ouders en docenten.

Zo wordt leerlingen stap voor stap geleerd om te kijken welke vorderingen ze maken, wat er hierna allemaal nog kan en soms moet, hoe we dat het beste met elkaar voor elkaar kunnen krijgen, en welke dag-, week-, en periode-indeling daar bij kan horen. Minimaal één keer per periode is er een gesprek tussen leerling, ouder, en mentor om te bespreken hoe het gaat en afspraken te maken voor de volgende periode. Niet alleen zie je dan als ouder wat je kind allemaal doet op school, ook geeft het de mogelijkheid om mee te plannen en organiseren. Binnen de Elfenbron zien we onderwijs als iets wat je samen doet. Kind, ouder en school op één lijn om de beste voorbereiding te bieden die je maar kunt bieden, dat is onze inzet.

In het leerling-rooster is er tijd voor team-activiteiten, projectwerk (al dan niet ingevuld met aandacht voor basisvaardigheden als rekenen, lezen, schrijven), werkplaats activiteiten, en opdracht werktijd. De leerling mag (geholpen door ouder en/of docent) binnen kaders zelf deze momenten invullen. Zo zijn er verschillende werkplaatsactiviteiten waaruit leerlingen kunnen kiezen, is er de mogelijkheid om te kiezen op welk moment er aan opdrachten wordt gewerkt en is er bijvoorbeeld de mogelijkheid om de weekopdrachten te integreren in het projectwerk of de werkplaats activiteiten. De opzet van het rooster is zo dat een flexibele invulling mogelijk is.

De inrichting van de school is zo dat er veel verschillende hoeken zijn, ieder met zijn eigen kenmerken. Zo is er een rustige werkplek voor de momenten waarop een leerling geconcentreerd aan de slag gaat, zijn er instructieplekken, is er ook een lekkere plofbank om bijvoorbeeld lekker in weg te kruipen als je een boek leest. Er is atelierruimte, vergader ruimte, er zijn buiten werkplekken, er is een avonturentuin waar je kunt doen en ontdekken, een keuken waar we leren koken, een werkplaats waar we aan de slag gaan met allerhande praktijk projecten variërend van houtbewerking tot het leren onderhouden van een motor en allerhande andere projecten. Leerlingen werken in groepen, soms in het eigen team – soms is andere samenstellingen, elk aan eigen opdrachten.

Dit betekent niet dat je altijd alles alleen doet. Integendeel! Vaak wordt gewerkt met één thema binnen alle groepen, bijvoorbeeld het thema vakantie. Elke leerling werkt aan de eigen weekopdrachten binnen het zelfde thema. Zo kan één leerling bezig zijn met het plannen van een vakantie uitje en wordt er gewerkt aan rekenvaardigheden, bijvoorbeeld door het vakantiebudget om te rekenen van euro’s naar dollars of een begroting te maken voor reis, verblijf en zakgeld. Een andere leerling kan in de context van dit zelfde uitje, werken aan taalvaardigheid op het eigen niveau. Dit kan bijvoorbeeld door het schrijven van een brief aan vrienden over wat er allemaal wordt beleefd op vakantie, of door het maken van een lijstje met de belangrijkste woorden die je gebruikt op vakantie met daarbij de vertaling in het Engels.

Hoe worden de opdrachten samengesteld?

De Elfenbron is een school voor DELTA-onderwijs. DELTA-onderwijs kenmerkt zich door het bieden van een systematiek in het samenstellen van onderwijsmodules op maat voor elke leerling. Zoveel mogelijk evidence based wordt de docent van een DELTA school ondersteuning geboden in het aanbieden van maatwerkonderwijs. DELTA staat voor Dynamic design Enhances Learning Through Adaptivity, maar is ook het symbool voor ontwikkeling. Samen met het kind, de ouders en de docent wordt gekeken naar welk type leertraject het beste past bij het kind. De vorderingen die worden gemaakt worden gevolgd en aan de hand van deze informatie worden nieuwe leertaken aangeboden, rekening houdend met het tempo, de diepgang en de interesses van het kind op dat moment. Het onderliggende onderwijskundige model (KAMELEON) werd ontwikkeld door wetenschappers en experts op het gebied van vernieuwingsonderwijs en individualiteit in leren. DELTA onderwijs richt zich op het bereiken van de grootst mogelijke ontwikkeling op mentaal, sociaal en fysiek vlak en daarmee op talent ontwikkeling voor ieder kind.

Richt de school zich alleen op cognitieve ontwikkeling?

De Elfenbron richt zich op het kind als eenheid en daarmee op mentaal, sociaal en fysiek welbevinden. Een kind ontwikkelt zich als het goed in zijn vel zit. Dat bereik je niet door je te richten op maar een klein stukje. Als je je cognitief kunt ontwikkelen in een tempo dat bij je past en in een stijl die werkt voor jou, als je je goed voelt op school, bij je medeleerlingen, bij de docenten, en als je goed in je lijf zit, dan pas kom je tot bloei. Er is dan ook aandacht voor al deze aspecten omdat ze loskoppelen in onze visie niet kan en niet zinvol is.

Mentaal welbevinden streven we na door naast het maatwerkonderwijs gericht op de cognitieve ontwikkeling ook ruimte te maken voor kunstzinnige vorming in o.a. beeldende technieken, theater, zang en muziek. Ook is er ruimte voor een brede mentale vorming o.a. door het integreren van filosofie, het zien van zaken in historisch perspectief en training in denken buiten de kaders.

Het sociaal welbevinden bevorderen we o.a. door het besef dat iedereen anders is en eigen kwaliteiten heeft, en dit ook uit te dragen. Er zijn geen buitenbeentjes naast de groep. Iedereen is anders in wat hen motiveert, ontroert, blij maakt, drijft… en dat maakt ze juist zo interessant. Je mag anders zijn, graag zelfs. Dan leren we van elkaar.

Fysiek welbevinden speelt ook een centrale rol in de visie van de Elfenbron. Dat uit zich op verschillende manieren. Zo starten we de dag met bewegen. Samen met fysiotherapeuten hebben we een leuk, speels en vooral gezond bewegingsprogramma ontwikkelt waarmee we alle belangrijke spiergroepen ‘wakker maken’. Een andere manier om het fysieke welbevinden te stimuleren is door niet te verlangen dat leerlingen veel stil zitten. De mens is gemaakt om ca 70% van zijn actieve wakkere tijd bewegend door te brengen. Daar waar de context het toelaat zijn leerlingen ook lichamelijk actief in de weer. Ontdekken en leren gaat prima en vaak zelfs stukken beter als je niet op een stoeltje achter een tafeltje zit. Verder gaan we (als het weer het maar een beetje toelaat) veel naar buiten. Op stap, actief in de buitenlucht. Rekenen hoef je niet altijd binnen te leren, dat kan ook prima onderweg. Dan rekenen we toch gewoon hoeveel beukennootjes iedereen krijgt als je er 21 met z’n drieën deelt!

We werken ook graag met u samen om uw kind het onderwijs te bieden dat hij of zij verdient! 

 

Wilt u meer informatie of heeft u vragen? Neem dan gerust contact op via info@elfenbron.nl of telefonisch: 06 20132187

Ik probeer u dan zo spoedig mogelijk te antwoorden. Er zijn op dit moment volop ontwikkelingen in onze school in verband met de verhuizing naar een nieuwe locatie waardoor het helaas soms voor kan komen dat antwoord even op zich laat wachten.

 

Mede namens het team,

Marjolein van Klink

Directeur de Elfenbron.