Organisatie van het onderwijs

De organisatie van de groepen

Binnen de Elfenbron werken we met zowel homogene als heterogene groepen. Elke leerlingen zit in een eigen team. Het team heeft een verticale opbouw en bestaat daarmee uit leerlingen van verschillende leeftijden. De teams worden zo samengesteld dat het team bestaat uit kinderen die elkaar aanvullen. Bijvoorbeeld omdat ze een zelfde redeneerstijl gebruiken, of omdat ze elkaar qua persoonlijkheid goed aanvullen. We kiezen bewust voor een verticale team-indeling. Oudere kinderen vervullen een voorbeeld functie voor de jongere kinderen. De interactie tussen jongere en oudere kinderen maakt dat de oudere kinderen groeien in o.a. verantwoordelijkheidsgevoel en empathisch vermogen. Het team vormt de ‘thuis basis’ op school. Gedurende de 8 jaar waarin je op school bent ben je (in principe) verbonden aan deze thuis basis. Oudste kinderen zwaaien af aan het eind van de basisschoolperiode, jonge startende leerlingen vullen het team weer aan. Er worden verschillende activiteiten ondernomen met het team waarbij saamhorigheid en een veilige thuisbasis voorop staan. Ook wordt een deel van het onderwijsprogramma in team verband gevolgd. Een lesdag start en eindigt doorgaans in het eigen team.

Daarnaast volgen leerlingen onderdelen in het programma in horizontale groepen (klassen). Het gaat hierbij om lessen die op een specifiek niveau insteken of waarbij als (neven)doel gesteld wordt dat kinderen ervaren hoe leeftijdsgenoten dingen doen. Daarnaast leren leerlingen in deze samenstelling om te gaan met anderen die misschien niet als vanzelfsprekend bij de eigen persoonlijkheid of eigen redeneerstijl passen. Interactie met niet-in alles-gelijkgestemden voegt een wezenlijk uitdagend element toe aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van ieder kind. Door de combinatie van leren in heterogene en leren in homogene groepen zowel verticaal als horizontaal maakt dat kinderen o.a. leren dat iedereen anders is en waarde heeft, dat je soms aansluiting vindt en soms moeite moet doen om je aan te passen, dat anderen dat ook voor jou kunnen doen, en dat ook jij waardevol bent binnen de groep. Het team zorgt voor stabiliteit, een thuis basis en geborgenheid. De klassen zorgen voor een gezond referentiekader.

Het is mogelijk om, in goed overleg met de leerkrachten, een beperkt deel van de vakinhoudelijke lessen thuis te volbrengen. Wanneer er redenen zijn om thuis aan de leerdoelen te werken en de ouders hierin meewerken/begeleiden werkt de Elfenbron graag mee door samen een leerplan op te stellen. Er worden dan duidelijke afspraken gemaakt over wanneer de leerling thuis werkt en wat de invulling van die thuiswerkmomenten zal zijn.